Pengurusan dalam islam

October 01, 2019


PENGENALAN
Pengurusan Islam merupakan satu proses penting bagi mengendalikan manusia, organisasi dan matlamat pengurusan Islam yang hendak dicapai berlandaskan al-Quran dan hadis. Pengurusan Islam juga merangkumi peranan tauhid sebagai asas pengurusan.Islam agama yang syumul (menyeluruh) dan serba lengkap yang mencakupi segenap aspek kehidupan, sudah tentu mempunyai falsafah, prinsip, asas dan objektif yang tersendiri dalam menentukan apa juga perkara yang melibatkan hubungan sesama manusia, termasuklah dalam soal pengurusan. Islam mempunyai cara tersendiri yang dijamin mampu melahirkan keharmonian dan kesejahteraan apa jua badan. Pertubuhan atau agensi yang melibatkan soal pengurusannya. Islam menyediakan garis panduan tertentu dalam  sistem pengurusan.

1.               Berdasarkan objektif pengurusan islam,
                 i.          Jelaskan objektif-objektif pengurusan islam beserta contoh.
Menurut Rasid et al. (2008), antara kepentingan objecktif pengurusan islam adalah seperti yang berikut :

1.     Objektif sesebuah organisasi merupakan gagasan umum yang melambangkan matlamat yang hendak dicapai dan menjadi garis panduan oleh sesebuah organisasi.
2.     Objektif yang jelas membolehkan segala sumber serta usaha digerakkan kearah pencapaian objektif.
3.     Perancangan dapat dilaksanakan sebaik mungkin dengan mengambil kira realiti masa ini, pengalaman masa lampau serta tuntutan untuk masa hadapan.
4.     Objektif juga membolehkan pengukuran dapat dilakukan dengan sebaik mungkin terhadap pencapaian yang diperoleh dan mengenal pasti masalah, cabaran serta pendekatan yang dilakukan untuk menghadapi masalah yang datang.

Matlamat umum Syariah (Maqasid Syariah)

Dalam pengurusan islam, objektif umum sesebuah organisasi sepatutnya tidak lari daripada matlamat umum Syariah islamiah. Komponen penting maqasid membuktikan bahawa islam ialah sistem hidup yang lengkap, komprehensif, relevan pada bila-bila masa dan sudah tentu boleh dilakukan dalam apa-apa urusan kehidupan. Garis panduan yang ideal dapat memastikan segala keperluan, kehendak dan kehidupan dapat dipenuhi serta terpelihara. Dengan mengikut prinsip maqasid Syariah,dapat menjamin serta melindungi maruah, kepentingan dan serta kehormatan individu di samping menjaga hubungan antara manusia. Oleh itu, demi mencapai objektif pengurusan islam, strategi, pendekatan, etika dan budaya yang ingin dikembangkan dalam sesebuah organisasi perlulah seiring dengan matlamat Syariah islam di samping mencapai matlamat khusus organisasi itu sendiri.

Maqasid Syariah berasal daripada perkataan "maqsud" atau "maqsad" yang memberi erti kehendak, matlamat atau tujuan. Justeru itu, Maqasid Syariah bermaksud tujuan,natijah atau maksud yang dikehendaki oleh syarak melalui sumber dalilnya menerusi Al-Quran dan Al- Sunnah.
''Maqasid'' didefinisikan sebagai mewujudkan kebaikan (manafaah) dan menolak keburukan serta menghilangkan kemudaratan (mafsadah)

Kepentingan ilmu maqasid syariah ialah ilmu maqasid syariah adalah suatu cabang ilmu yang penting dalam islam. Seterusnya, mereka yang memahami konsep Maqasid Syariah akan berasa kagum dengan keindahan dan kesempurnaan ajaran islam sebagai al-Din. Di samping mengetahuinya juga merupakan suatu syarat penting untuk berijtihad dan berkemampuan mengetepikan amalan taqlid buta.

Menurut Imam Syartibi dan Al Ghazali (2010) , matlamat umum syariah islamiah merangkumi lima komponen maqasid yang sangat mustahak,iaitu keselamatan akal (عقل) , agama (الدين) , harta ( المال ) , jiwa/nyawa (١لنفس) ,dan keturunan (١لنصب) yang setiap perundangan hukum itu mestilah bertujuan melindungi atau memelihara kepentingan akal,agama, harta,nyawa dan nasab atau keturunan umat manusia.

Antara rantaian lima prinsip Islam yang asas yang berikut:

1.     Menjaga keselamatan agama
Menjaga keselamatan agama merupakan matlamat syariah yang pertama dan terpenting dalam kehidupan seorang muslim. Agama menjadi pemisah kualiti sebenar seorang muslim dan ia berkait rapat dengan soal akidah. Dalam konteks organisasi, aspek keagamaan perlu dititikberatkan. Kegiatan yang dilaksanakan hendaklah dijaga agar tidak bercanggah dengan ajaran yang berteraskan fahaman tauhid serta tidak menggugat akidah yang dianuti seseorang. Sebaliknya kegiatan yang meningkatkan keimanan dan keteguhan akidah perlu dibudayakan.

Dalam masa yang sama, islam mengharamkan segala bentuk perbualan yang membawa kepada syirik terhadap Allah. Manusia sepatutnya mebuang rasa ingin mencuba dan membebsakan minda dan kepercayaan dari ajaran-ajaran kurafat, tahyul, bid'ah , munafik, ideologi , dan taklid buta merupakan perkara utama yang ditegaskan menurut susunan atau hierarki maqasid syariah. Contohnya,menilik nasib,sihir,perkara khurafat dan sebagainya.Oleh itu,cara untuk mengatasinya ialah setiap muslim hendaklah berhati-hati semasa menjalani kehidupan ini agar tidak tersasar daripada landasan akidah.

2.     Menjaga keselamatan jiwa
Salah satu tujuan atau maqasid al-syariah ialah menjaga dan memelihara jiwa (nyawa) serta tubuh badan manusia. Ia mewajibkan seseorang itu memelihara nyawanya sendiri dan juga nyawa orang lain. Ini sejajar dengan firman Allah yang menjelaskan bahawa nyawa perlu dipelihara oleh setiap individu. Oleh itu, dalam konteks organisasi, persoalan keselamatan harus diberi keutamaan. Hal ini termasuklah unsur keselamatan di tempat kerja atau di sesebuah lapangan perlu dititikberatkan. Segala kegiatan yang boleh menggugat atau mengancam nyawa manusia hendaklah dihindari. Contohnya: Dalam peraturan jalan raya kita perlulah patuh kepada lampu isyarat agar kita dapat mengelakkan daripada berlakunya kemalangan, begitu juga dengan manusia. Allah telah menentukan yang terbaik buat hambanya, jika kita merasai kesedihan jangan menyakiti diri atau nyawa sendiri mahupun orang lain sebagai penyelesaian setiap masalah.

3.     Menjaga keselamatan akal
Menjaga akal dan pemikiran merupakan salah satu daripada matlamat syariah Islam. . Melalui keistimewaan inilah manusia diberikan status sebagai khalifah untuk memakmurkan bumi bersesuaian dengan ketentuan dan perintah Allah s.w.t. Melaluinya manusia dapat mengeksploitasi segala anugerah alam untuk kesejahteraan manusia. Bersesuaian dengan tujuan ini dan agar akal dapat berfungsi dengan sewajamya, syariah Islam telah menegaskan mengenai kepentingan untuk menuntut dan menguasai ilmu pengetahuan. Firman Allah s.w.t.
Oleh itu, akal dan pemikiran perlu dijaga kerana merupakan anugerah Allah yang paling berharga kepada manusia. Akal dan pemikiran juga merupakan keistimewaan daripada Allah SWT yang membezakan manusia dan makhluk yang lain. Akal bukan sahaja perlu dijaga, tetapi perlu disuburkan fungsinya pembacaan demi kebaikan umat sejagat. Syariah Islam juga dalam usahanya menjamin kewarasan dan kekuatan berfikir telah mengharamkan sebarang bentuk perlakuan yang boleh untuk menjejaskan fungsi akal.
Contohnya segala unsur yang boleh merosakkan akal adalah sama sekali dilarang dalam islam, termasuklah minum arak, mengambil dadah, serta memirkan perkara yang tidak terjangkau oleh akal manusia. 

4.     Menjaga keselamatan maruah dan keturunan
Syariah Islam amat mementingkan persoalan ini. Memelihara maruah dan keturunan manusia merupakan salah satu matlamat syariah Malah Islam sendiri, dibina atas akhlak yang mulia. . Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bemaksud: "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempumakan akhlak yang mulia". jika diteliti seluruh perintah dan larangan Allah s.w.t, akan didapati bahawa ianya bertujuan semata-mata untuk membentuk keperibadian yang luhur dan terhomat.

Lihatlah kepada kesan kewajipan bersolat, berpuasa, mengeluarkan zakat, menunaikan ibadat haji dan lain-lain lagi. Semua ibadat khusus ini jika ditunaikan dengan penuh ketertiban akan dapat membentuk ketinggian dan kemuliaan akhlak. Oleh itu segala bentuk yang boleh membawa kepada pencabulan maruah dan keturunan manusia adalah dilarang sama sekali. Jika diperhatikan tegahan dan larangan Allah s.w.t., ianya mempunyai tujuan yang satu iaitu untuk menghindarkan manusia daripada terjatuh ke lembah kehinaan.
Contohnya seperti pengharaman zina, mengumpat, bercakap bohong, mencuri dan lain-lain lagi. Ianya mempunyai tujuan yang satu iaitu untuk menghindarkan manusia daripada terjatuh ke lembah kehinaan. Lantaran itulah, Allah s.w.t. telah mengharamkan perbuatan-perbuatan ini.

5.     Menjaga keselamatan harta
Menjaga dan memiliki harta merupakan salah satu tujuan atau maqasid syariah. Tt Tidak dapat dinafikan bahawa kehidupan yang sempuma bagi sesorang manusia juga amat berkait rapat dengan pemilikan dan penguasaan terhadap harta. Menyedari hakikat inilah, syariah Islam telah menggariskan peraturan, hukum dan undang- undangnya yang tersendiri dalam soal kehartaan. lanya dibincangkan secara meluas di dalam displin dan bidangnya yang tersendiri yang dikenali sebagai Fiqh Muamalat Umumnya, bidang ini telah menggariskan prosedur-prosedur tertentu bermula sejak dari usaha untuk memiliki, menguasai dan membelanjakan sesuatu harta.
Contoh  untuk mendapatkan harta mengikut cara yang betul, Islam mensyariatkan kaedah pemilikan harta seperti jual beli, sewaan dan sebagainya. Manakala bagi melindungi keselamatan harta, Allah mengharamkan jenayah mencuri dan mengarahkan kuatkuasa undang-undang hudud serta mengharamkan kita memakan harta anak yatim. Pemilikan harta hendaklah diusahakan melalui cara dan pendekatan yang diharuskan. Dalam hal ini, misalnya syariah Islam telah mengharuskan jual beli dan telah mengharamkan riba. Di samping itu, dalam usaha pemilikan harta ini, selain daripada riba, syariah Islam juga misalnya telah mengharamkan perjudian, rasuah dan pengurangan atau penipuan dalam timbangan.

               ii.          Dengan memberikan lima isu yang sesuai, huraikan tindakan pemerintah agar rakyatnya menjaga keselamatan agama dan harta.

1.          Rasuah
           Tindakan pemerintah menjatuhkan hukuman kepada pesalah yang melakukan rasuah dan kepada yang menerima rasuah agar tidak termakan duit haram

2.         Merompak
           Menjatuhkan hukuman kepada pencuri. Hukuman yang sepatutnya dalam islam ialah memotong tangan perompak.

3.         Pencerobohan
           Hendaklah memelihara harta organisasi dan menggunakannya secara berhemah.

4.         Ceramah bebas
           Haruslah dijaga agar tidak bercanggah dengan ajaran yang berteraskan fahaman tauhid serta tidak mengugat akidah yang dianuti seseorang.

5.         Penyelewengan wang
           Setiap individu diberi kebebasan untuk mencari harta dengan cara yang halal sebagai balasan allah menjatuhkan hukuman kepada pesalah tersebut.




             iii.          Terangkan impak terhadap tindakan yang diambil oleh pemerintah dalam menjaga ketinggian agama dan masyarakat di bawah kepimpinannya.

Pelbagai impak terhadap tindakan yang diambil oleh pemerintah di dalam menjaga kepetingan agama masyarakat di bawak kepimpinannya.Sebagai pemerintah,sudah menjadi kewajipan untuk meletakkan kepentingan agama di tempat yang teratas. Jawatan pemerintah tertinggi sangat penting untuk merealisasikan kewujudan sebenar umat Islam. Oleh itu, pemerintah mesti diwujudkan dan dilantik untuk memimpin masyarakat islam di sesebuah negara.Seperti yang sudah diketahui, Sebahagian besar pelaksanaan hukum-hakam dalam syariat Islam tertakluk kepada kuasa pemerintah. Hukum-hakam itu tidak mungkin dapat dilaksanakan kecuali melalui kuasa dan arahan pemerintah, seperti menghakimi kes-kes mahkamah, melantik para penjaga, mengisytiharkan halangan dan perang, memeterai perdamaian dan sebagainya. Oleh itu, bagi membolehkan hukum-hakam syarak dilaksanakan sepenuhnya dengan cara yang betul dan diterima oleh Allah SWT, mestilah ada pemerintah yang akan melaksanakan hukum-hakam itu dan memantau perlaksanaannya.Selain itu, Antara tanggungjawab terbesar yang diperintahkan oleh Allah kepada hamba-hamba-Nya yang muslim adalah supaya mereka bersatu dengan cara berpegang kepada agama Allah SWT dan tidak berpecah atau bertelagah sesama sendiri. Kedudukan pemerintah di kalangan semua individu umat pula adalah umpama paksi pada sesuatu bulatan. Dialah yang akan merealisasikan perpaduan dan menjaga keutuhan mereka melalui kepimpinannya. Jawatan tersebut amatlah diperlu demi kestabilan undang-undang dan keharmoniaan masayarakat di bawah kepimpinannya.Di samping itu,peranan manusia sebagai khalifah di muka bumi ini dapat direalisasikan melalui organisasi yang mantap terutamanya melalui sebuah negara Islam kerana ia dipandu oleh prinsip-prinsip pentadbiran yang segar dan kukuh. Prinsip-prinsip tersebut adalah dasar yang mengikat para pemimpin dalam pengurusan dan pentadbiran. Dengan itu matlamat kepimpinan dapat dicapai sebagaimana yang digariskan oleh Allah Taala.Selain daripada yang telah dinyatakan,pemerintah yang menjaga ketinggian agama dalam pemerintahannya akan mengamalkan prinsip  yang sama di antara warganegara yang beragama Islam dalam semua aspek kehidupan tanpa mengira keturunan, bangsa dan bahasa. Begitu juga dengan warga bukan beragama Islam kecuali dalam jawatan kepimpinan tertinggi negara. Ini bererti pentadbiran Islam menolak amalan pilih kasih dalam perjawatan, pilih bulu dalam perlantikan kroni, amalan membezakan pemberian subsidi kerana perbezaan parti politik. Melalui prinsip ini lahirlah ciri-ciri pentadbiran yang telus, cekap, bersepadu dan selamat.Seterusnya, masyarakat yang di bawah kepimpinannya akan dapat menikmati pentadbiran yang telus, fleksibel bersepadu dan penuh tanggungjawab kerana pemimpin yang meninggikan agama mengamalkan konsep syura di dalam pentadbirannya. Syura bermaksud kewajipan melakukan mesyuarat dan perbincangan bagi mendapatkan keputusan dan pandangan yang terbaik secara bersama di kalangan para pemimpin atau anggota mesyuarat dan pakar-pakar yang dilantik. Oleh itu sesuatu keputusan dalam pentadbiran tidak harus dibuat oleh seseorang individu sahaja, sebagaimana tidak boleh pandangan satu individu dipaksa untuk diterima atau dilaksanakan oleh orang lain tanpa keputusan bersama.Selain daripada yang telah dinyatakan di atas,pemimpin yang meninggikan agama akan sentiasa bersifat amanah dan bertanggungjawab dalam melakukan sesuatu perkara. pemimpin dan pegawai mesti menunaikan mandat/amanah kepimpinan sepertimana yang dikehendaki oleh Islam. Mereka perlu menjalankan tugas sebagai satu tanggungjawab dunia yang berkait rapat dengan nasib mereka di akhirat kelak. Maka para pemimpin dan pegawai tidak boleh mengkhianati amanah dan mengabaikannya dengan membelakangkan peraturan-peraturan Islam atau menggunakan kesempatan untuk mengaut keuntungan diri dan keluarga atau melakukan tindakan yang merosakkan kepentingan atau kebajikan rakyat dan masyarakat seperti kezaliman, penipuan dan pembohongan. Tindakan sedemikian boleh melemahkan pentadbiran dan membawa keruntuhan kerajaan. Melalui prinsip ini al-Imam Ibn Taimiyyah mengatakan bahawa pegawai-pegawai yang dilantik adalah terdiri daripada kalangan yang benar-benar berkelayakan dan mampu menjalankan tugas kerana pemilihan dan perlantikan dibuat mengikut skema pentadbiran yang betul. Ia juga meletakkan urusan pentadbiran ekonomi dan kewangan negara dalam keadaan baik dan adil dari segi sumber pendapatan dan kaedah pengagihan. 23 Dengan ini prinsip amanah dan tanggungjawab ini sudah tentu melahirkan pentadbiran yang mempunyai akauntabiliti, keberkesanan, ketelusan, bersih. Di samping itu prinsip ini membuka ruang fleksibiliti dari segi cara dan pendekatan yang digunakan untuk menjaga kepentingan rakyat dan membangunkan kehidupan mereka.Secara keseluruhannya,dapatlah disimpulkan di sini bahawa pelbagai impak yang boleh kita lihat daripada pemerintah dalam menjaga kepetingan agama masyarakat di bawah kempimpinannya seperti yang sudah dijelaskan. Jelas sekali bahawa Islam telah menyediakan garis panduan yang lengkap dalam menghidupkan fungsi kepimpinan dan negara dengan baik seperti yang dinyatakan oleh alQuran dan ditunjukkan secara praktikal oleh Rasulullah s.a.w melalui amalan secara langsung di mana ia telah membawa kesan kejayaan dan kesejahteraan yang sangat hebat dan dapat mengangkat kedudukan umat Islam sebagai umat yang unggul. Tetapi setelah banyak kepincangan berlaku dalam kepimpinan masyarakat Islam, maka hilanglah ciri penting umat Islam apabila hilangnya kepimpinan yang bertakwa kerana dikuasai oleh golongan sekular.

KESIMPULAN

Dalam bab ini, kita telah membincangkan tentang pandangan semesta Islam tentang Allah, manusia, alam, ilmu dan nilai. Islam bukanlah satu ajaran yang utopia iaitu sesuatu yang tidak mampu dicapai dan dilakukan oleh manusia. Sebaliknya, ajaran Islam merupakan ajaran wahyu yang mudah dan realistik untuk semua manusia di semua tempat pada semua masa. Selain itu, Islam juga mempunyai pandangan yang tersendiri terhadap kehidupan di muka bumi termasuk kepentingan ilmu dan sistem nilai. Pengurusan Islam dalam organisasi yang dipimpin merupakan satu wadah ke arah memimpin dan mencontohi kepimpinan Rasulullah SAW. Pemimpin yang diberi jawatan ketua dalam bahagian masing-masing perlu berusaha membawa kakitangan dalam organisasi yang dipimpin mengikut garis panduan yang diturunkan oleh Allah S.W.T di dalam al-Quran. Keprihatinan dan kebajikan kakitangan merupakan antara elemen yang perlu dititikberatkan kerana kedua-duanya merupakan tanggungjawab yang akan dipersoalkan pada hari pembangkitan.

You Might Also Like

0 comments